fredag 17 juni 2011

Menlöst miljöexperiment

DN skriver:
Klimatfamiljen missade hårt mål.
Testfamiljen fick hjälp av stora företag och ny teknik för att kunna leva riktigt klimatsmart. Men trots att de minskade sina utsläpp med 80 procent nådde de inte ända fram till koldioxidmålet.

>Länk till artikeln

Jag blir så trött att jag tar mig friheten och fräckheten att helt enkelt citera mig själv (från facebook):

Hur mycket utsläpp genererade den nya teknik som familjen försågs med (tillverkning och distribution mm)? Först när hela kedjan redovisats blir det relevant. Det luktar propaganda och luftslott lång väg. Sen tycker jag det är sjukt fel att gemene man ska axla klimatansvaret (det verkar vara poängen med experimentet). Att några mille svennar börjar köpa lågenergilampor och käka ekobröd påverkar inte klimatet ett skit. Politikerna måste vara hårdare och visa vägen med hela handen om det ska göra skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar