lördag 16 juli 2011

Älskade topplistor

En grej som jag alltid velat göra är min egen personliga filmtopplista. Tyvärr misslyckas jag alltid. Känslan för vad som är bäst kan variera från dag till dag och bara att försöka spika en topp-10-lista är verkligen skit svårt. Det klart att jag har mina favoriter, men att rangordna dom är som att säga att mamma är bättre än pappa, det går liksom inte.

Krigsfilm alltid höjt min puls lite extra, så i brist på annat slängde jag ihop en lista, utan rangordning, med alla jag sett genom åren. Jag tror jag fick med dom flesta, men jag kan ha missat några stycken. Observera att äkta krigsfilm för mig innebär att handlingen utspelas under första världskriget och framåt. Det gör att en film som Braveheart inte hamnar under luppen där här gången (för att ta ett exempel).

De Niro i högform
Om någon riktat en pistol mot mitt huvud och tvingat mig att välja en favorit så hade jag nog sagt Deer Hunter (eller Das Boot, fan, dom hade nog fått skjuta mig). Ska jag vara ärlig så vette tusan om Deer Hunter är en tvättäkta krigsfilm, men eftersom den alltid listas som en sådan får den vara med. Oavsett vilken kategori den hamnar i så är den asgrym. Jag vet att många tycker att den långa inledningen är lite väl utdragen, men i och med den så får man väldigt bra känsla för karaktärerna och den ruttna lilla hålan i Pennsylvania där det hela utspelar sig.

Det som för mig gör filmen odödlig, förutom Robert De Niro och Christopher Walkens skådespel, är scenen i fånglägret där Michael och Nick spelar rysk roulette med sina vietnamesiska fångvaktare. En enormt stark scen som gör att man utan att tveka hade lagt en fet bombmatta över hela Vietnam om man bara kunde.

Så vilken av de krigsfilmer jag sett är egentligen bäst? Vem vet, jag kanske till och med har missat någon som toppar Deer Hunter? Ingen hade blivit gladare än mig i så fall.

Tyck till!

P.S. Tyvärr har jag inte sett Der untergang (jag vet, jag ska se den så snart som möjligt). Den ska tydligen vara väldigt bra, men jag har svårt att tro att den skulle knäcka min favorit. D.S.

4 kommentarer:

  1. Såg precis att en röst lagts på Rambo 4. Frågan är om inte den hamnar i splatterkategorin egentligen? :D

    Bra röj är det helt klart.

    SvaraRadera
  2. Hmm. Någon har svarat att Transformers 3 är krigsfilmen som gäller. Mycket udda ...

    SvaraRadera
  3. Sjukt svårt att välja EN. Men jag var tvungen att sätta min på Full Metal Jacket. Den har allt en krigsfilm ska ha. Finns vissa andra som också tillhör favvisar som t ex Tora Tora Tora, snorbra film.

    Man undrar ju lite var Midway är i listan :)

    /Zeb

    SvaraRadera
  4. Shit, jag glömde Midway. Den har jag ju sett ...

    Full Metal Jacket är ruskigt bra.

    SvaraRadera