tisdag 19 juli 2011

Svenskarna och spriten

Framkallar baksmällor. Och åsikter.
Jag är inte den som spottar i glaset, men inte fan sliter jag mitt hår bara för att något obskyrt dessertvin saknas i Systembolagets sortiment eller för att det inte går att köpa Koskenkorva på Seven Eleven. Jag menar inte att frågan om Systembolagets vara eller inte vara är oviktig, men jag skiter i vilket. Faktiskt. Så länge jag kan köpa en vinare och ett antal bira inför helgen, eller en flarra whiskey för den delen, så är jag nöjd.

Om man vill att svenskarna ska gå igång på allvar så ska man snacka alkoholpolitik. Det räcker att det viskas om minsta lilla förändring av vårt kära Systembolag så blir det ett sjuhelvetes liv i skällan. Det är samma som med Zlatan, det finns två läger, det ena älskar att hata och det andra älskar att älska.

Dags för svennebarometern.

En artikel på aftonbladet.se som handlar om Carl B Hamiltons förslag att Systembolaget ska börja med hemleverans har fått hela 466 kommentarer. Här snackar vi hett ämne. Kanske en orättvis jämförelse, men en artikel på samma sida med rubriken "Förhandlingar om skuldtak tynger USA-börser" har kammat noll. Det krävs inte direkt en Sifo-undersökning för att räkna ut vilken av artiklarna som får svenskarna att kasta sig över tangentbordet ...

Jag har alltid trott att finnarna var supafolket nummer ett, men ska man tro på artikelns dragningskraft så kanske svenskarna ligger ett par shots före.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar