tisdag 30 augusti 2011

Senna – dokumentären

Äntligen har jag sett dokumentären om Ayrton Senna. Den uppfyllde alla mina förväntningar. Nästan. Men mer om det lite senare.

Jag vet inte riktigt vad det var med denna gudabenådade förare, men han lyckades beröra dom flesta på ett eller annat sätt – från inbitna F1-fans som mig själv till folk som nästan aldrig tittade på motorsport. Förmodligen var det kombinationen av hans begåvning, passion för sporten och sättet som han uttryckte sig på som gjorde honom så speciell. Sedan ska man väl inte sticka under stol med att allt det där förstärktes väldigt mycket av att han körde ihjäl sig. För även om han var superstar när han levde så blev han ju i princip helgonförklarad i Brasilien efter dödskraschen.

På sätt och vis kan jag tycka att det är lite underligt att han så ofta klassas som den absolut bäste F1-föraren genom tiderna. Missförstå mig inte nu, han var verkligen helt fantastisk. Hans sätt att hantera gaspedalen i kurvor var övermänskligt och han körde åttor runt dom andra när det regnade, men om man som jag älskar att ögna statistik så märker man snabbt att det finns förare som vunnit fler VM-titlar än den gode Ayrton. Alain Prost till exempel, som var hans absolut värsta konkurrent, är ju fyrfaldig världsmästare jämfört med Senna som "bara" körde hem tre titlar. Av någon anledning så hamnar "Professorn" ändå alltid i skymundan och det kan jag tycka är lite orättvist. Men skit samma, Senna var unik och det är honom det handlar om.

Filmen inleds med Sennas tidiga gokart-år och sedan rullar det på av bara farten. Regissören har hittat ett par gamla rävar, bland annat en journalist som följde F1-cirkusen under en herrans massa år, som uttalar sig om Senna vilket gör det hela väldigt starkt och levande. Jag tror också att det är första gången som Alain Prost på allvar berättar om dom kontroversiella krascher som han och Senna var inblandade i och bara det i sig fångade mitt intresse.

Den där tragiska söndagen 1994 grät jag som ett litet barn och jag kunde inte hålla tillbaka tårarna den här gången heller. Japp, så var det. Notera att det inte är bordtennis jag snackar om här. Det här är en sport där folk körde ihjäl sig åt höger och vänster ända fram till mitten av nittiotalet. Killarna som satt bakom ratten under den här tidsperioden riskerade sina liv och var inget annat än moderna gladiatorer.

Så vad var det då som saknades i filmen? Jag tycker gott att dom kunde slängt in lite fler klipp som visade Sennas fantastiska skills. Även lite fler förare som uttalade sig hade inte varit fel. Jag tycker också att dom kunde tagit upp händelsen när Senna riskerade livet och hoppade ur bilen för att rädda sin medtävlare Eric Comas. Det visades i och för sig en liten snutt när eftertexterna rullade, men en plats i själva filmen hade varit berättigat.

Det klart att det underlättar om man är intresserad av motorsport, men jag tror som sagt att alla berörs av Sennas livsöde och det gör att filmen borde gå hem hos dom flesta. Mitt betyg blir fyra av fem stjärnor.



Sennas heroiska insats:

2 kommentarer:

  1. 5/5 iaf den uncut-versionen.

    SvaraRadera
  2. Jag hade redan sett för många av dom klipp som visades i filmen för att det skulle kunna bli en femma. Överraskningen var inte så stor helt enkelt.

    SvaraRadera