fredag 6 september 2013

Pilligt lödjobb

Lyckades idag med ett lödjobb som var det minsta och pilligaste jag någonsin varit med om. 

Mina Koss Porta Pro hade börjat glappa i vänster kanal. Med stor försiktighet började jag med att pilla loss vänster lur från huvudbygeln. Jag använde en liten minusmejsel för att inte skada plastfästet. Efter det åkte den mjuka kudden av och sedan plockade jag fram Morakniven för att pilla loss den blå lilla kåpan som täcker sladdens infästning. De piggar som sitter på kåpan istället för skruv är limmade, så det gäller att ha tålamod för att inte råka ha sönder något. Jag råkade dessvärre göra sönder en av dem, men eftersom jag ändå skulle limma kåpan på plats med superlim efteråt så tänkte jag att det inte skulle spela så stor roll.

Efter att ha konstaterat att det inte var fel på någon av lödningarna drog jag slutsatsen att det var glapp i själva kabeln. Tyvärr så var jag tvungen att kapa kabeln cirka 10 mm för att få bort den skadade delen, men det fanns inget annat att välja på. Efter det följde det svåraste lödjobb jag någonsin gett mig på.

Plus- och minuskablarna på Koss Porta Pro är nästan tunna som hårstrån, så bara att skala dem var ett helvete. Men det gick. Med hjälp av en mojäng med förstoringsglas och krokodilklämmor lyckades jag faktiskt få till skapliga lödningar på första försöket. Med tanke på att jag har en antik lödkolv och kasst lödtenn är jag faktiskt lite stolt över mig själv.  Sista momentet innebar ett par droppar superlim på kåpan som täcker sladdinfästningen. Efter det var det bara att trycka fast luren på bygeln och fortsätta att lyssna på musik.

Nu ska jag beställa ett par nya kuddar och sedan är lurarna som nya!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar