måndag 3 februari 2014

Kylning av hemmabioreceiver

Eftersom man kan steka ägg på min Onkyo-receiver när den varit på en stund så installerade jag två stora fläktar från Kjell & Company för ett par månader sedan. Fläktarna mäter 230 mm styck och jag valde att ha manuell av- och påstängning istället för automatisk temperaturstyrning. Dels på grund av att det är billigare och dels för fläktarna ändå måste jobba konstant och med relativt hög effekt. Jag satte en switch bakom centerhögtalaren för att enkelt kunna stänga av och på systemet.

Så här i efterhand kan jag konstatera att det fungerar bra och att receivern håller en mycket bättre arbetstemperatur än förut. Även med ständ stängd dörr vilket var målsättningen. Den blir fortfarande varm, men ljummen snarare än stekhet. Jag har inte mätt ljudnivån på fläktarna, men tippar på att den ligger på mellan 10 och 12 dB eftersom jag kör på halva maxeffekten. Skit samma eftersom det inte hörs ett dugg vid lyssningsplatsen.

Hela kalaset (fläktar, trafo och switch) gick lös på cirka 625 kronor, men förhoppningsvis gör det att komponenterna håller längre och att receivern kan leva tills dess att den blir omodern istället för att gå sönder i förtid.

Till skillnad från Onkyon så blir NAD-slutsteget knappt varmt bakom stängd dörr, ändå kan det ge mycket mer effekt. Två kanaler istället för sju innebär plats för större kylflänsar och mera luft i lådan. En bättre konstruktion helt enkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar