fredag 24 juli 2015

Ny klubb – Örgryte Skytteförening

Tack vare att några forummedlemmar på luftvapen.info letat med ljus och lykta har det äntligen visat sig finnas en skytteklubb i Göteborgsområdet. Klubben som ligger nära Delsjön har funnits länge, men de har inte sysslat med luftgevärsskytte utomhus. Förrän nu.

För ungefär en vecka sedan var vi ett gäng som träffade Örgryte-Fredrik och snackade om möjligheten att bli medlemmar och starta upp en Field Target-sektion. Vi blev mottagna med öppna armar och har nu blivit tilldelade en av de fina banorna.

Själva skjutpaviljongen är den bästa jag stött på. Det är en rejäl byggnad med belysning, nålfiltsmatta på golvet, stora portar som öppnas mot själva skjutbanan och gott om förvaring för bord och stolar mm. Skulle det spöregna är man i princip helt skyddad från att bli blöt. Inget övrigt att önska med andra ord.




Jag skulle varit med på den första arbetsdagen men fick tyvärr förhinder. Hur som helst, jag var där idag och noterade att gräset var klippt och avståndsmarkeringar uppsatta så att vi numera både kan panga och skjuta in kikarsikten.

Eftersom jag inte har bil provade jag att ta cykeln idag. Bortsett från sista biten som består av ett gäng branta backar gick det förvånansvärt bra att trampa dit. 37 respektive 31 minuter tog det för mig dit och hem. Jag har även kollat upp möjligheterna att ta bussen och det funkar det också. Närmsta hållplats heter Kalvemossen och ligger cirka 700 meter från skjutbanan.

Äntligen finns det alltså möjlighet för Göteborgare att träna och skjuta Field Target utan att behöva köra bil till Onsala eller Skepplanda. Detta kommer bli hur bra som helst och den här sektionen kommer att växa till sig ordentligt under de kommande åren, det är jag helt säker på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar