lördag 4 juli 2015

Tävlingen i Laxå

En knapp vecka har gått sedan tävlingen i Laxå, dags för en liten summering.

Vi var tre gubbar som samåkte från Göteborg dagen innan tävlingen och övernattningen skedde på ett vandrarhem som låg en kvarts bilresa bort från själva banan.

Det blev en fin kväll tillsammans med tre andra skyttar. Grillning, ett par bira och allmänt snack. Det mesta handlade såklart om skytte. Dock gjorde vi alla sex ett stort misstag, varför i hela friden hade vi inte tagit med oss ett par balla Co2-pistoler för? Om det är någon gång man ska leka döda ölburkar-leken så är det väl dagen innan en Field Target-tävling tillsammans med likasinnade!

De garvade åt att jag grillade lövbiff, men smaken var det inget fel på och tillagningen gick blixsnabbt. Foto Kent Nilsson.




Tyvärr sov jag svindåligt natten innan tävlingen. Låg och vred och vände på mig i flera timmar innan jag kunde somna. Men, men, jag kände mig ändå hyfsat utvilad morgonen därpå.

På tävlingsdagen stack vi iväg tidigt för att kunna skjuta in bössorna och värma upp. Laxå hade satt upp tavlor på alla väsentliga avstånd, så inskjutningen gick som en dans. Min bössa verkade också gå som den skulle, inga konstigheter alls.

Inför tävlingen hade jag ställt in siktet så att jag skulle kunna klicka mig fram ända till 50 meter. Det innebar dubbelvarv på höjdratten vilket gjorde det enklare än någonsin att skruva bort sig. Som tur var kom jag ihåg att vrida tillbaka efter alla mål som låg över 40 meter bort. Pust!

Fina förhållanden för inskjutning, vackert väder och snäll vind. Foto Tomaz Holmström.



Det fanns luft på plats vilket uppskattades enormt av alla tävlande. Så grymt skönt att slippa konka med en massa tuber. De hade även fixat en vätskestation med gott bubbelvatten vilket även det var en toppengrej.

Foto Stefan Olsson.



Så hur var då själva tävlingen?

Banan bestod av 50 mål. Det var varmt så in i bänken och fullt av knott inne i skogen. Lite påfrestande faktiskt, men man kan inte klaga när det är pangväder och strålande solsken.

Jag tycker jag gjorde hyfsat skapligt ifrån mig förutom på de två stationerna med stående skjutställning. Att bara fälla 1 av 6 mål i stående är för dåligt, jag måste träna mer på det helt klart. En del av målen som låg mellan 45 och 50 meter bort från skjutplasten var mycket utmanande i 10J, så att det blev en del bommar där är inget jag fäller några stora tårar över.

Här leker jag i sandlådan. Foto Urban Priman.



Mitt resultat? Jag fällde 31 av 50 mål. En perfekt dag hade jag nog fällt som mest 35 eller 36 mål skulle jag tippa, så det fanns lite mer att hämta för min del. Å andra sidan, hur ofta har man upplevt en perfekt tävling? Just det, aldrig.

Överlag ett mycket fin och välgenomtänkt bana, jag kommer definitivt att åka till Laxå nästa år igen!

> Resultatlista 

Foto Kent Nilsson.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar