onsdag 2 september 2015

Tuning Feinwerkbau 300S Universal

Med bara en Feinwerkbau 300S Universal kvar i garderoben kände jag att det var dags att ge den lite kärlek. Egentligen gick den redan bra, men efter att ha köpt en fjäder på Tradera för en mindre peng så blev jag sugen på att uppgradera den. Ny fjäder är ju aldrig fel!

Noterade att den gamla fjädern var något kortare än den nya, vilket förmodligen beror på att den komprimerats under längre tid. Pippackning och puffer såg bra ut, så de fick sitta kvar.



Jag hade sparat fjäderkomprimatorn som jag byggde för ett tag sedan och det gjorde arbetet lätt som en plätt. Efter att den nya fjädern kommit på plats passade jag på att chrona bössan. Tio skott snittade på 195 m/s med JSB Exact, alltså strax över 10 joule vid mynningen (V0 10,46 joule och V4 9,96 joule). Perfekt, för fjädern kommer sätta sig efter några hundra skott och utgångshastigheten minska något.

Slängde in värdena i Chairgun för att kolla lite hur kulbanan skulle bli.




Slutligen sköt jag en tavla på fjorton meters avstånd, använde fullt stöd för att se att allt fungerade som det skulle. Fem skott blev det och precisionen verkar det inte vara något fel på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar