fredag 13 maj 2016

Field Target-tävling i Vittsjö 15/5

Eureka! Fyra pers ska ta sig från Göteborg till Vittsjö och jag är en av dem som ska med. Såg länge ut att bli ännu en tävling där jag inte kunde delta, men nu skiner istället solen på himlen (trots att väderprognoserna på yr.no och klart.se säger att det ska bli regn hela söndagen).




Jag tar med två bössor till den här tävlingen eftersom en runda består av endast 30 mål och därmed finns det tid och möjlighet att gå två varv:

Air Arms S400 MPR FT med Sightron SIII 10-50x60 (16J pcp-klassen)
Crosman 1720T med Hawke Sidewinder 30 8-32x56 (10J pcp-klassen)

Crosman 1720T är inte ett optimalt Field Target-vapen på något sätt, även om egenprecisionen faktiskt är riktigt bra. Bössan har dålig balans och väger så lite att den lätt börjar fladdra, speciellt i stående position. Jag har åtminstone fått på en hamster och ett förhöjt kindstöd på geväret (som egentligen är en pistol med av- och påtagbar plaststock). Har inte haft med den på banan vid mer än tre tillfällen, men det ska ändå bli jätte kul att gå ett varv med den och se vad den här lilla krabaten kan åstadkomma. Kulvalet blir JSB RS för flackare kulbana plus att bössan går bra med den ammon.

Delarna jag fått på är av acetalplast som slipats och putsat. Blev riktigt bra faktiskt och det adderade lite behövlig extravikt. Har även fått på en justerbar bakkappa som inte är med på de här bilderna. Sticker inte under stol med att den ser lätt bisarr ut med det stora kikarsiktet monterat.





Länk till tävlingen: http://www.onsalaskytte.se/ftsverige/docs/Snapphanesmallen2016_3.pdf 

Jag ber en stilla bön till vädergudarna och hoppas att vi får okej väder på tävlingen. Om inte åker regnstället på, ingen idé att sura över lite vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar