tisdag 16 augusti 2016

Hur långt kan man skjuta med blott 9 joul?

Svaret lyder som följer: upp till 100 meter är faktiskt ingen omöjlighet om det är absolut vindstilla och materialet håller hög kvalitet.

Jag gav mig iväg till banan tidigt idag, var på plats när solen nyss gått upp och daggen fortfarande tyngde ner det överbevuxna skjutfältet. Flaggan, som alltid ska hissas vid skjutning, slokade och såg riktigt vissen ut. Med andra ord helt perfekta förutsättningar för att skjuta in riggen.

Tanken med det här geväret är inte att ha det som ett tävlingsvapen. Nej, det ska vara en enkel back to basics-bössa att plocka fram när man ledsnat lite på Field Target och bara vill panga och plinka för skojs skull utan själva tävlingsmomentet. Dessutom är den ju faktiskt licensfri vilket möjliggör utflykter till landet och lite skojskytte med polarna. Total kostnad för hela kalaset ligger på cirka 2500 kr. Alltså bössa, sikte, bipod och tillhörande fäste. Otroligt rimliga pengar i sammanhanget om man ser till vad utrustningen kan prestera.

Trots den ringa utgångshastigheten, cirka 195 meter per sekund med JSB RS, är tanken att oftast skjuta med den här bössan på över 50 meters avstånd. Visst, det krävs att vädergudarna är på ens sida, och även en del tur för att lyckas träffa objekt som inte är större än en 33 centiliters-burk när man börjar prata 80-100 meter. Men möjligt är det, och belöningen är stor när man lyckas och får i alla fall mig att flina som ett litet barn på julafton.

Efter att ha skjutit in "Juniversalen" på 10-70 meter bestämde jag mig för att prova lyckan på lite längre håll. Sagt och gjort, trampade ut i terrängen och ställde upp två burkar 85 meter från skjutplasten, allt enligt avståndsmätaren från Kjell & Company. Efter att ha nollat kikaren på 50 meter med 16 gångers förstoring visade det sig att jag var tvungen att dra ner till 8 gånger för att få den sista dotten i siktet att leverera kulorna dit jag ville ha dem. Efter det fick jag faktiskt in några träffar på raken! Slängde upp mobilen och filmade ett par skott. Blev ju inga spektakulära filmer direkt, men lite kul att få det dokumenterat ändå.

Om man tittar riktigt noga i fullskärmsläge kan man faktiskt se hur burken vinglar till av träffen.



Den här filmen innehåller bara själva promenaden från skjutplatsen fram till målet. Egentligen ville jag bara att man skulle få lite känsla för avståndet - 85 meter.


Inskjutningen med det snorbilliga lågbudgetsiktet "Sniper 4-16x50" resulterade i denna Reticle View:



Alla med lite koll vet att Feinwerkbau 300S-platfromen är grym, men ändå kan man ibland förvånas av hur otroligt bra de här vapnen kan prestera på längre håll trots den blygsamma effekten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar