tisdag 16 augusti 2016

Vad rekommenderar man egentligen för sikte till en nybörjare?

Efter gårdagens banbesök började jag fundera. Vad ska man egentligen rekommendera för gevär och framför allt sikte till en nybörjare? Ofta kommer frågan från folk som haft något enklare gevär i sin barndom och nu vill plocka upp hobbyn igen.

Vilket gevär man bör köpa är ju ganska lätt att svara på om personen i fråga inte vill smälla iväg 30 skott under 10 sekunder - FX Typhoon, HW 97, HW30S eller ett begagnat Feinwerkbau 300S. Ja, det finns fler bössor men detta är välbeprövade doningar som levererar. Samtliga vapen kan prestera hur bra som helst i 10 joule och kostar inte skjortan.

Sikte då? Mitt standardsvar brukar vara Hawke Optics Sidewinder 8-32x56. Det kostar en slant, cirka 5000 kronor, men är beprövat och man kan växa i det i och med att det går att avståndsbedöma med det ut till 45-50 meter.

För att summera - lägger man 7-10.000 kronor får man en komplett rigg som håller länge. 

Nu till saken. Jag köpte ju nyss ett begagnat "Sniper 4-16x50" för 500 spänn som uppenbarligen fungerar om man håller sig till att skjuta med dots. Optiskt är det såklart dåligt, men en solig dag har jag inga problem att skjuta med det och se var träffarna tar på tavla ut till 60 meter. Om man lägger till en enkel avståndsmätare från Kjell & Company för 1000 kronor så kan man utöva roligt skytte mellan 10 och 60 meter utan att lätta speciellt mycket på lädret. Visst, något snabbskytte blir det ju inte fråga om när man ska byta avstånd och mäta sig fram till målet, men det blir det ju sällan ändå om man ska justera in parallaxen på ett finare sikte.

Jag tycker absolut att kombon billigt men ändå fungerande kina-sikte plus avståndsmätare är en mycket bra konkurrent till Hawke som jag nämnde tidigare. Inte för att tävla, men för att komma igång och plinka och skjuta med precision på varierande avstånd när man känner för det. Och det värsta som kan hända om man nu vill byta upp sig till finare optik är att man förlorar 500-750 kronor på siktet. Å andra sidan har man kvar en avståndsmätare som man kan ha användning för.

När man som jag håller på med Field Target är det lätt att snöa in på fina prylar och glömma av hur de flesta ute i landet nyttjar sina luftgevär. Bevisligen går det att ha roligt utan att ruinera sig.

Nedan den kombo jag kommer använda mig av på min lekbössa Feinwerkbau 300S "Juniversal". Totalt pris inklusive avståndsmätare landade på 3350 kronor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar