lördag 18 november 2017

Backpackern får kärlek

Gjorde några dumma inköp till min Crosman Backpacker. Varför dumma kan man fråga sig? Jo den här lilla karbinen är egentligen inte värd en massa uppdateringar, för det går inte kräma ut speciellt mycket precision vad man än tar sig för och man får inte igen pengarna vid en eventuell försäljning. Å andra sidan, att inte få tillbaka pengar för modifieringar och uppdateringar gäller ju det nästan allt. Men nog om det, det är kul att optimera och utläggen var inte så farliga trots allt.

Kalaset gick på 1510 riksdaler. Då räknar jag inte in frakten för oljan eftersom den hängde med andra grejor jag köpte från Hurricane. Greppen var överlägset dyrast trots att de var obehandlade.

De nya prylarna:

Valnötsgrepp som sitter som en smäck.
Scherell´s Schaftol Gold (gjort sex dragningar med oljan).
Stockadapter.
Vikbar kolv.
Avtryckarsko.
Rostfri pinne plus insexskruv (ersätter den irriterande originaldelen som håller pumparmen på plats).

Förutom ovanstående gav jag mig på originalpipbandet med bågfil och gjorde pipan friflytande. I teorin borde det bli bättre eftersom pipan nu inte påverkas av allt pumpande. Resterna av pipbandet håller fast pumparmen och det ser väl inte helt hundra ut, men det är något jag kanske förfinar i framtiden. Avtryckaren är fortfarande för hård, trots vekare fjäder, så lite fix kommer göra bössan mer lättskjuten. Till exempel kan man polera vissa ytor i avtryckarenheten samt shimsa med brickor för att bli av med det spel som finns.

En stor vinst med den nya kolven är att anläggningen är väldigt mycket bättre än tidigare. Nu har kinden ett ordentligt stöd när man lägger an.

Varför håller man på med ett sådant här projekt kan man fråga sig? Jag har ju två PCP-gevär som skjuter fruktansvärt bra. För mig är svaret att det finns en svårdefinierbar charm med Crosmans enkla luftvapen. Jag gillar även det kompakta formatet, speciellt med den vikbara kolven på plats. Men det gäller att passa sig för uppgraderingsdjävulen, för annars är det vettigare att köpa något bättre från början istället. Jag börjar väl närma mig den gränsen ...

Obehandlade grepp.

Samma grepp efter sex strykningar.

Bra produkt som är enkel att arbeta med.


Avtrycket är väl i princip så långt ifrån ett matchavtryck man kan komma, en enklare enstegshistoria som är trög och oförutsägbar. Minsta lilla slarv och flyern kommer som ett brev på posten, det gäller verkligen att inte stressa iväg skotten.

Jag upptäckte att det var enklast att få en stabil plattform om jag sköt liggande. Den här tioskottsgruppen på 12 meter tycker jag blev rätt skaplig.

Tio skott med JSB Jumbo RS.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar