söndag 17 maj 2015

Produktiv dag i Skepplanda

Idag tog jag en tur till banan tillsammans med min käre granne. Det blev mycket gjort, och efter fadäsen i Onsala med alla tekniska bekymmer kändes det bra att ställa in sikte och bössa från scratch och lägga eländet bakom sig. Felet på PCP-geväret hade ju lokaliserats tidigare och även åtgärdats genom att dra åt skruvarna som håller fast pipbandet med hjälp av Loctite. Hade funderingar på att friflyta pipan istället, men med pipbandet avmonterat så ville pipan dra iväg i fel riktning så det kändes inte som en bra idé. Nu finns det en liten spänning mellan pipa och pipband som inte är optimalt, men jag väljer ändå att köra så eftersom jag inte orkar montera isär allt och ge mig på att rikta pipan.

Nåväl, bössan gick riktigt bra idag. Efter att alla inställningar och finjusteringar gjorts kunde jag styra in rätt fina träffar på 45 meters avstånd i sittande FT-ställning trots relativt hårda vindbyar.

Nästa bantillfälle ska jag ägna helt åt att träna och nöta ställningar. Ser redan fram emot det.

Sidohjul och höjdratt med avståndsmarkeringar.

Tioskottsserie från 45 meter (sittande FT-ställning, effekt 10 joule). Helnöjd med tanke på vindbyarna!

Min bisarra bakkappekrok. Ergonomin är det inget fel på, den sitter som en smäck i armhålan.

Det förbannade pipbandet som förhoppningsvis inte ska iväg på några fler utflykter.

O du lilla röda flaska, må du göra ditt jobb och hålla skruvarna på plats i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar