måndag 18 april 2016

Ny ammunition

Har testat JSB Premium i bössan och den går riktigt bra med den ammon. Jag resonerar som så att jag främst ska använda de kulorna när det är tävling (den är lite för dyr för mig att träna med då en ask med 200 kulor kostar cirka 100 kronor). Till vardags kommer jag fortsätta skjuta med JSB Exact 4,52.

Nästa helg är det dags för årets första tävling i Mörrum. Går allt som det ska och vi kommer iväg i tid blir det ett besök hos Hurricane vilket alltid är lika trevligt. Tobbe är definitivt en guru när det kommer till luftvapen och han har alltid enormt mycket spännande prylar i sina gömmor.

I och med ammunitionsbytet blev det en sväng till banan för att ställa in siktet. Jag passade även på att skjuta in 9-20 meter med enmetersintervall.

Höjdratt och sidohjul ser nu ut såhär.






Tejpremsan med markeringarna som stod till grund för min printade turretlapp.

Jag har även experimenterat lite med ett motljusskydd i form av en dassrulle inklädd med svart maskeringstejp. Kan väl inte påstå att det blev skitsnyggt, men det fungerar faktiskt ganska bra. Man tager vad man haver och det kostade ju ingenting.






JSB Premium kommer väl förpackade i plastlådor och det finns ingen risk att kjolarna ska knycklas till i postgången. Tillverkaren lovar en viktolerans på +-0,001 gram per kula vilket är otroligt bra. Jag har ännu inte tagit mig tid att verifiera detta.






Sist men inte minst blev det en del skytte också. Fick till en fin serie på 50 meter (tio bulor sittande Field Target-ställning) där samtliga skott hade resulterat i fällning av mål.





Gav mig på en serie i stående på 25 meters avstånd. Åtta av tio kulor satt där de skulle.





Min förhoppning är att hinna med minst ett banbesök innan tävlingen. Dels för att träna lite extra men också för att kolla att alla inställningar fungerar som de ska. Nästa inlägg kommer troligtvis handla om tävlingen och hur det gick. Jag ska göra mitt bästa och försöka skjuta så bra som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar